Het parkeer- en circulatieplan maakt deel uit van het mobiliteitsplan. Het mobiliteitsplan dateert van 2012 en het parkeer- en circulatieplan van 2016. De dienst mobiliteit maakte een voorontwerp van het parkeer- en circulatieplan. In de extra editie van het Infopunt, die in oktober 2020 in de bus viel bij al onze inwoners, stelden we het plan voor. In 2024 volgde een evaluatie.
Het belangrijkste doel van het plan is om de algemene veiligheid te verhogen. Veel kinderen gaan te voet of met de fiets naar school. Het plan situeert zich dan ook in hoofdzaak rond de schoolomgevingen en de fietsverbindingen. Het plan bestond uit twee grote delen:
1. Herinrichting kruispunten Zwevegem Centrum
2. Fietsstraten
3. Evaluatie parkeer- en circulatieplan
Herinrichting kruispunten
De Kortrijkstraat/Otegemstraat is de voorrangsweg voor alle verkeer. Je kan van de Kortrijkstraat doorrijden naar de Otegemstraat - en omgekeerd - zonder te stoppen.
Het kruispunt Avelgemstraat/Otegemstraat is heringericht aan de kerk. Wie uit de richting van Avelgem komt, moet aan de Otegemstraat stoppen en voorrang geven. Wie uit de richting van Kortrijk komt, kan rechtstreeks naar de Otegemstraat rijden zonder te stoppen.
Wie uit de Otegemstraat komt en links wil inslaan (richting Avelgem), moet halt houden op de rijweg. Van zodra de rijbaan vrij is van verkeer komende uit de Kortrijkstraat mag de bestuurder links afslaan. Bestuurders komende uit richting Avelgemstraat dienen altijd te stoppen en hebben voortaan geen voorrang meer.
Ter hoogte van de Blokkestraat kan een keerpunt voor vrachtwagens ervoor zorgen dat minder vrachtverkeer in de Otegemstraat moet rijden.
Een totale herinrichting van het plein Lindelaan/Kwadepoelstraat kan de veiligheid verhogen voor de zwakke weggebruiker en de snelheid luwen van gemotoriseerd verkeer.
Herinrichting van het kruispunt Avelgemstraat/Guido Gezellestraat moet een gevaarlijk punt wegwerken. Een keerpunt kan ervoor zorgen dat gemotoriseerd verkeer niet meer rechtstreeks in de Avelgemstraat kan rijden.
Fietsstraten
Alle schoolomgevingen waren al zone 30. We maken het centrum van Zwevegem fietsvriendelijk door het inrichten van een fietszone met fietsstraten. Zo zorgen we voor een veilige verbinding tussen het Guldenspoorpad en alle scholen binnen het centrum van Zwevegem.
De fietszone is vanaf maandag 8 maart van kracht. In totaal vormen 18 straten een fietszone die samen zo'n 6 kilometer lang is.
FAQ - Veelgestelde vragen
Een fietsstraat kan je herkennen aan het rode toeganspoort op het wegdek en een groot fietspictogram op de grond. Het begin en einde wordt aangeduid met een verkeersbord F111 of F113.
Je mag met de auto een fietsstraat inrijden, maar je mag er niet sneller rijden dan 30 km/u. In een fietsstraat mag je met de auto of andere motorvoertuigen nooit fietsers inhalen.
Fietsers moeten zich in een fietsstraat uiteraard ook aan de regels houden: Ze mogen de hele breedte van de rijbaan gebruiken indien deze enkel opengesteld is in hun rijrichting. Is de rijbaan opengesteld in beide richtingen, dan mag men de de helft van de breedte langs de rechterzijde innemen.
Sinds 1 juli 2019 laat de wegcode het invoeren van een fietszone toe. Een fietszone is een aaneenschakeling van fietsstraten. Binnen een fietszone is de fietser koning en de auto ondergeschikt. In een fietszone is inhalen door gemotoriseerd verkeer verboden en bedraagt de maximumsnelheid 30 km per uur. Fietsers gebruiken de volledige rijbaan en bepalen het tempo.
Je herkent de fietszone aan de rode markeringen en fietslogo’s op de straat. Op de plaatsen waar je de fietszone binnen- en buitenrijdt staan signalisatieborden.
- De snelheid is beperkt tot maximum 30 km/uur
- Gemotoriseerd verkeer mag geen fietsers inhalen
- Fietsers mogen de volledig breedte van de weg (eenrichtingsstraat) of de rechterhelft van de rijbaan (tweerichtingsstraat) gebruiken
- Voorrangsregels blijven gelden. Fietsers verlenen dus nog steeds voorrang van rechts aan andere weggebruikers en aan voetgangers aan een zebrapad.
- Fietsers mogen andere fietsers en gemotoriseerde voertuigen links inhalen. Stilstaande voertuigen mogen ze ook rechts inhalen.
Naast de gewone (stads)fiets vallen ook deze voertuigen onder die categorie:
- Drie- en vierwielers tot een breedte van 1 meter.
- Fietsen met een aanhangwagen.
- Voortbewegingstoestellen (zoals bv. skateboard, rolschaatsen, trolley, kruiwagen, rolstoelen, steps, scootmobiel…) die zich sneller dan stapvoets verplaatsen.
- Elektrische fietsen en speed pedelecs.
Auto’s, vrachtwagens en bromfietsen (categorie A & B) vallen onder gemotoriseerd verkeer.
Speed pedelecs vallen in de fietszone onder de fietsers en genieten dus van dezelfde voordelen, maar moeten zich uiteraard ook aan de regels houden.
Een prioritair voertuig met zwaailicht en sirene heeft voorrang en mag dus fietsers inhalen. Je maakt dus de doorgang zo snel mogelijk vrij, stopt en verleent voorrang.
Dan nog mag je niet inhalen, behalve als de fietser gestopt is en stilstaat.
Evaluatie
In februari 2024 kregen alle inwoners van Zwevegem de kans om het parkeer- en circulatieplan, dat ingevoerd werd in oktober 2020, te evalueren. Je kon dat schriftelijk doen via een bijlage in het Infopunt of online op onze website. In totaal vulden 274 inwoners het feedbackformulier in.
We evalueerden het parkeer- en circulatieplan, met inbegrip van de fietszone, met het oog op het realiseren van een paar Quick Wins in 2024. Overige suggesties nemen we mee in het volgende meerjarenplan.