Parkeer- en circulatieplan

Het parkeer- en circulatieplan maakt deel uit van het mobiliteitsplan. Het mobiliteitsplan dateert van 2012 en het parkeer- en circulatieplan van 2016. De dienst mobiliteit maakte een voorontwerp van het parkeer- en circulatieplan. In de extra editie van het Infopunt, die in oktober 2020 in de bus viel bij al onze inwoners, stelden we het plan voor. In 2024 volgde een evaluatie.

Het belangrijkste doel van het plan is om de algemene veiligheid te verhogen. Veel kinderen gaan te voet of met de fiets naar school. Het plan situeert zich dan ook in hoofdzaak rond de schoolomgevingen en de fietsverbindingen. Het plan bestond uit twee grote delen:


1. Herinrichting kruispunten Zwevegem Centrum
2. Fietsstraten
3. Evaluatie parkeer- en circulatieplan


Herinrichting kruispunten

De Kortrijkstraat/Otegemstraat is de voorrangsweg voor alle verkeer. Je kan van de Kortrijkstraat doorrijden naar de Otegemstraat - en omgekeerd - zonder te stoppen. 

Het kruispunt Avelgemstraat/Otegemstraat is heringericht aan de kerk. Wie uit de richting van Avelgem komt, moet aan de Otegemstraat stoppen en voorrang geven. Wie uit de richting van Kortrijk komt, kan rechtstreeks naar de Otegemstraat rijden zonder te stoppen.

Wie uit de Otegemstraat komt en links wil inslaan (richting Avelgem), moet halt houden op de rijweg. Van zodra de rijbaan vrij is van verkeer komende uit de Kortrijkstraat mag de bestuurder links afslaan. Bestuurders komende uit richting Avelgemstraat dienen altijd te stoppen en hebben voortaan geen voorrang meer. 

Ter hoogte van de Blokkestraat kan een keerpunt voor vrachtwagens ervoor zorgen dat minder vrachtverkeer in de Otegemstraat moet rijden.

Een totale herinrichting van het plein Lindelaan/Kwadepoelstraat kan de veiligheid verhogen voor de zwakke weggebruiker en de snelheid luwen van gemotoriseerd verkeer.

Herinrichting van het kruispunt Avelgemstraat/Guido Gezellestraat moet een gevaarlijk punt wegwerken. Een keerpunt kan ervoor zorgen dat gemotoriseerd verkeer niet meer rechtstreeks in de Avelgemstraat kan rijden.

Parkeer- en circulatieplan in kaart

Fietsstraten

Alle schoolomgevingen waren al zone 30. We maken het centrum van Zwevegem fietsvriendelijk door het inrichten van een fietszone met fietsstraten. Zo zorgen we voor een veilige verbinding tussen het Guldenspoorpad en alle scholen binnen het centrum van Zwevegem.

De fietszone is vanaf maandag 8 maart van kracht. In totaal vormen 18 straten een fietszone die samen zo'n 6 kilometer lang is.  

Fietszone Zwevegem centrum in kaart

FAQ - Veelgestelde vragen

Evaluatie

In februari 2024 kregen alle inwoners van Zwevegem de kans om het parkeer- en circulatieplan, dat ingevoerd werd in oktober 2020, te evalueren. Je kon dat schriftelijk doen via een bijlage in het Infopunt of online op onze website. In totaal vulden 274 inwoners het feedbackformulier in.

We evalueerden het parkeer- en circulatieplan, met inbegrip van de fietszone, met het oog op het realiseren van een paar Quick Wins in 2024. Overige suggesties nemen we mee in het volgende meerjarenplan. 

Download de resultaten